aliciasbildblogg.blogg.se/tema

Detta är min tema blogg

Amandas blogg!

Kategori: Allmänt

Här kommer en annan del av uppgifterna vi hade medans jag var sjuk, och det var att man skulle skriva 3 positiva saker om en kompis.

Till Amanda...

- Amanda du skriver bra och motiverade svar på alla dina reflektionsuppgifter vilket gör det lätt att förstå hur du menar.

- Du är ärlig i det du skriver och även i  hur du har tyckt om oss som grupp. (Vilket har fått mig att inse att man kanske borde skärpa sig lite extra och hjälpa dig som kanske tyckt det var lite extra jobbigt någon dag.)

- Jag älskar även hur du lägger in bilder i nästan varje inlägg! Det gör det mer intressant att läsa.

Bra jobbat Amanda du är verkligen en toppen tjej! :)

Reflektionsuppgifter

Eftersom jag har varit sjuk har jag missat några reflektionsuppgifter så jag tänkte besvara dem jag kan nu.

tisdag 16/10:

Fråga: Hur visar du din lärare att du arbetat och utvecklat målen i de valda ämnena?
1. Ja det är ju meningen att det ska synas i vår film vi i vår grupp har arbetat med. För att det ska komma fram ännu tydligare har vi även en scen kan man säga där vi reflekterar en del om det vi var med om i filmen. Svårt att förklara men ni kommer förstå :)

Fråga: Hur får ni i er grupp med omvärlden (kunskaper/erfarenheter utanför Almers)?
2. I filmen ingår det att vi åker till London och New York. Eftersom Maja har varit i London och jag har varit i New York tänkte vi att det kunde vara en rolig sak. Sedan har vi även varit och filmat på Varbergs teater inte för det kanske har med omvärlden att göra kanske.

Fråga: Hur får ni i er grupp med digitala verktyg?
3. Vi får med digitala verktyg på två ställen dels så filmar vi filmen med kamera. Sedan redigerar vi det vi filmade på datorn.

Fråga: Vad är era tankar om er redovisning på fredag?
4. Eftersom jag har varit borta så kan jag inte riktigt svara på om de har ändrat sig eller något. Men jag det jag senast hörde är att vi tänker visa filmen in för klassen så alla kan få sig ett härligt skratt iallafall. Ljudet är jag lite orolig över vilket jag inte tror att jag är ensam om. Ljudet är otroligt lågt och det krävs att alla ska vara tysta på fredag om de ska höra något. Men vi ligger bra till i arbetet och det mesta är klart så det är bara lite små saker kvar.

onsdag 17/10:

Jag tänkte jag skulle göra en liten sammanfattning av dessa två temaveckor och vad jag har tyckt och så.

Dessa två veckor har varit roliga, jobbiga och tråkiga i mellan åt, det har varierat. Dock blev det så mycket roligare en vad jag trodde. Förra temaveckan vi hade tyckte jag inte alls om eftersom det blev så stressigt. Så gick in med en ganska negativ inställning till temat och veckorna framöver. Men den visade sig ändra sig när vi slog i hop med Amanda, maja och Natt som hade en jätte bra ide. Vi som grupp har haft många roliga och mindre roliga stunder tillsammans under veckorna. Jag var till en början orolig hur det skulle gå eftersom vi var så många i gruppen för till en början gick det ganska segt i gruppen. Men i mitten av första veckan började vi dela upp arbetet och det gick snabbare framåt (tex. Jag, natt och Gladys gjorde manus till andra delen av filmen, och resten fixade filmen som vi hade filmat och klippte och fixade med den). Nu så här näst sista dagen som jag skriver detta på så inser jag att jag kommer att sakna tema veckorna, och hur roligt vi hade under film inspelningarna och hur mycket vi skratta.

Bild och bild..Kanske inte men jag tyckte den passade in på våran grupp och hur mycket vi har skrattat under vårat arbete dessa två veckor. Stämmer det att ett gott skratt förlänger livet så kan jag säga att jag lever mågna år till efter dessa två veckor! :D

Så var det en, fråga med och min fråga är: Kommer vi har någon/några temaveckor nästa termin?

Submarine torsdag 18/10

Fråga: Hur uppfattade du Oliver och Jordana? Kändes de som trovärdiga femtonåringar? Kunde du känna igen dig och i så fall i vad?

1. Oliver var nog en ganska osäker han verkade inte våga stå för det han tyckte och tänkte (tex. var med och retade en tjej i klassen bara för att impa på Jordana). Han verkade gömma sin personlighet bland böcker och studier. Hans familj var nog hans trygghet och ägnar mycket tid över att hålla den samman. Jordana var också ganska osäker vilket kändes som det borde en del på hennes familj. Hon verkade ha det svårt och hamlat fel. ( hon rökte, gav sig på andra elever osv..). Båda två verkade väldigt ensamma och därför dem tydde sig till varandra just det kan ju vara trovärdigt men själva storyn i sig själv tyckte jag var ganska otrovärdig. Fast det bror på eftersom dom gick i en engelsk skola så kanske det är större skillnad där? Jag känner inte igen mig i något i filmen. Jag tyckte att alla i filmen var väldigt osäkra och var oroliga om hur folk skulle tycka om dem.

Fråga: Submarine utspelas under en annan tid. Hur vet du det? Ge exempel.

2. Oj det var inget jag tänkte på men nu när ni säger det så. När jag tänker tillbaka så var klädseln och färgen tydliga tecken på att det var en annan tid. Det kanske var runt 1800-talet inte vet jag bara en vild gissning.

Fråga: Vilket är filmens tema? Motivera.

3. Mobbing blandat med kärlek och ensamhet. Nej men det var ganska mycket fokus på att det var mobbing inblandat i filmen. Ensamhet och kärlek tänkte jag att båda huvudpersonerna var ensamma och dem drogs tillvarandra och det var ganska mycket kärlek i luften mellan dem.

Fredag 12 oktober

Fråga: 1. Vi har pratat en del om att plagiera. Vad har du för tips på att undvika att skriva av andra, trots att man kan läsa andras inlägg och få inspiration?

1. Man kan ju alltid på ha lösen ord på bloggen vilket igentligen inte ska vara nödvändigt. Men man får helt enkelt ansvara över det själv man tjänar inte speciellt mycket på att göra så. Det blir oftast bara svårare eftersom man kanske inte fattar vad äns kompis har skrivit. Som lärare kan man skriva fårgorna lite tydligare så att man förstår så slipper man kolla på andras bloggar för att fatta frågorna eller liknande. Också fler personliga frågor man vad just man själv tycker och tänker.

Fråga: Vilka framsteg har ni gjort i gruppen i dag?

2. Vi har gjort många framsteg idag och lyckats få mycket gjort, vilket känns skönt! Vi lyckades filma in delar av filmen på Varbergs teater vilket var mycket roligt. Alla i gruppen arbetade mycket mycket bättre idag och hade en mycket bättre inställning till saker och ting. Vi har även delat upp arbetet idag så att 2-3 stycken skriver manus och dom andra fixade med dom film snuttarna vi filmat idag.

Fråga: Beskriv kort hur de olika ämnena kommer in i ert arbete. (Bild, musik, svenska, engelska, teknik och fysik)

3.
    Bild- Genom att vi filmar
    Musik- Musik kommer ingå in filmen vi gör ( vill inte avslöja för mycket ;) ).
    Engelska- Kommer vara lite Engelskt tal i filmen under vissa delar.
    Teknik- Får vi in genom att vi bearbetar filmen på datan och fixar till den.
    Svenska- Genom att vi talar svenska och skriver manus.
    Fysik- Vi jobbar på att få in det i manuset, så vi får med det också.

Torsdag 11/10 Reflektionsuppgifter

Fråga: Mina tankar om praktiken på COOP.

1. Mina tankar om pratiken på Coop är bara posetiva jag tycker det ska bli jätte kul! Det blir en rolig upplevelse och något jag kommer ha nytta av iframtiden. Det kan dock bli lite stressigt med skolan vid sidan av men det kan ju också bli något jag har nytta av i framtiden.

Fråga: Vilken avdelning blev du intresserad på och varför?

2. Jag skulle nog vilja vara på non- food eller frukt och grönt. Just för att det är det som intresserar mig mest av det som fans och välja på. Jag får också goda chanser till att gå träffa på folk när jag är där, och det låter intressant att få lära sig lite mer om det.

Fråga: Om drygt en vecka ska ert grupparbete redovisas. Har er grupp planerat ert arbete så att ni hinner bli klara? Har ni stött på något problem under dagen? Har ni kanske ändrat er planering sedan i måndags? Övriga tankar.

3.Jo men vi lär nog hinna eller ja vi måste helt enkelt hinna! haha :) Idag så fortsatte vi på manuset och det gick la inte jätte snabbt framåt men det ledde ju till saker och ting i allafall. Jag skyller inte på någon utan jag tänker mest på hur jag gjorde själv. Jag hade en extremt dålig dag och den har inte blivit bättre så här senare på dagen. Jag gjorde mitt bästa för att komma med tankar och funderingar ,samtidigt som jag försökte vara glad. Vi hade planerat att göra en musikal i våran grupp men vi stötte då på svårigheter med det och kom fram till att det vore lättare att göra en film och filma in det. Det skulle bli lättare att göra scener då kom vi fram till. Natt tyckte då att vi skulle göra en trailer till vår film och satt och pillade med det en stund och visade sedan stolt upp det han hade skapat. Men han kom fram till att han skulle få göra klart resten efter vi filmat klart filmen. Imorgon tar vi oss ner till Varbergs teater för att filma lite trots att manuset inte är klart. Vi vet dock vad vi ska ha filmat här ifrån och Amanda ringde då och frågade om vi inte skulle kunna få lov att komma ner och filma lite. Snälla som dom var lät dom oss komma ner en stund på morgonen för att göra det. Sedan blir det nog att vi åter går till manuset igen. Så idag blev det ganska mycket gjort igentligen men jag kände att jag skulle kunna gjort så mycket bättre ifrån mig..jag hoppas jag mår bättre imorgon och han därför ge gruppen mer än vad jag kunne/orkade idag.

Reflektionsuppgifter 9/10

Fysik:

Ljus:

1. Underföreställningen så såg jag små synvillor bland annat att flygplanen såg rundade ut fast man visste att dom var platta. Även när dom under schacktävlingen hade dem en vägg som hade dekoration så det såg ut som en tunnel. Det bildades som en 3D effekt typ. Jag visste att väggen var platt men det såg ut som det var ett djup i väggen.

2. Det var inget jag tänkte på mer än att nästan varje gång musiken höjdes blev även ljuset starkare.

3. Inte vad jag såg.

Ljud:

1. Det högsta ljudet jag hörde var till och från när dom sjung. Bland annat sjung dem väldigt högt precis innan pausen.

2. Vad som åstadkom det/dom ljuden var deras röster och med hjälp av deras mikrofonerna blev det ännu högre ljud.

3. Jag tyckte det kändes som att varje dom höjde rösten så blev det mer känsla och väldigt starkt/dramatiskt. Så det symboliserade nog känslorna i musikalen. Man kunne lätt förstå hur de mådde genom hur starkt och svagt de sjung.

4. Nej det fanns ingen gräns för hur högt man fick lov att spela/sjunga under föreställningarna på operan. Just därför kunne man sitta och hålla för öronen under vissa stunder och andra stunder hade man svårt att höra.

Matematik:

1. Jag såg inga annorlunda geometriska figurer under dagen ( inte vad jag minns iallafall) Men jag så en del andra vanliga geometriska figurer under dagen och musikalen.

2. Under dagen så var det någon som frågade den frågan och till svar fick vi att det var ganska likt att det var ungifär lika många kvinnor som män som jobbade där. Så det är 50% (½) kvinnor och 50% (½) män.

Teknik:

1. Ett expempel på enn styrning/reglering under musikalen var den lilla runda scenen (eller vad man ska kalla det) som åkte runt och snurrade på den scenen.

2. Det fanns säkert många dyra/exotiska material men jag själv la inte märket till något av det. Mycket av det dom använde sig på scen (rekvisitan) var i plast bland annat för att det skulle bli billigare.

Svenska:

1. Jag hade aldrig kunnat tro att det var så himla stort som det var, alla dessa rum och arbetare. Jag tyckte det var jätte intressant att vi fick se hur det såg ut och lära oss mer. Jag visste inte heller att det var så många som jobbade där och hur mycket jobb det ligger bakom alla föreställningar.

2.
Aah men så där såg jag la ut igår. Tyckte den passa in på hur jag tänkte igår. Lärde mig mycket nytt som jag inte visste. Var väldigt chockad över hur vissa saker fungerade på operan och även hur det såg ut.

3. Jag skulle vilja jobba med sminket. Eftersom det är något jag tycker är kul. Det är också något nytt varje gång. Man får göra olika sminkingar efter olika föreställningar.

4.Jag är fortfarande väldigt borta i vad allt handlade om men jag fattade vissa delar. Slutet på det vi läste och såg var väldigt likt tycker jag att dom skiljdes åt. Personligen tyckte jag att slutet sög dock om man får lov att säga så. Det hela blev mer intressant med musik eftersom dom var jätte duktiga på det dom gjorde så det fick det hela bli mycket mer intressant än vad det var när vi läste det. Nått som inte kunne läsa så mycket om i texten var hur dom såg ut, vilket man så klart kunne i musikalen vilket också var mycket roligare.

Musik:

1. det som kännertecknar en musikal är blanningen med sång och musiken och hur den hänger ihop med handlingen i teatern.

2. Genom miljön och lite av musiken och allt var lite mer exotiskt så jag anntog att vi var någonstans i syndamerika.

3. Oj jag såg/hörde så många ; piano, cello, trumpet, filjol , maribma, harpa ,flöjt osv.

4. För att dom passade till vilken musik dom skulle spela och med hjälp av dem kunde man spela mörka och ljusa toner.

5. Det var tyvärr inget jag la märket till eller tänkte på.

6.Florence Vaszis röst var helt otrolig hon kunde ta höga och låga toner utan att det lät falskt. Hon lyckades få fram känsla i sin sång.

7.Jag vet inte riktigt vad ni menar med denna fråga. Jag är tyvärr ingen expert på detta men hon var duktig på att förmedla känslor i sin sång. Hon kunne även ta i väldigt mycket när hon sjunk och kunne ta långa toner.

8. Kören var där för att göra det hela lite mäktigare och starkare.

9. Slutet kanske. Tyckte slutet var otroligt dåligt. Jag är sån som älskar lyckliga slut och detta var allt annat än lyckligt.

10. Det var klart än rolig upplevelse och det var väldigt kul att få vara med om. Den kunne bli lite smått tråkigt i mellan åt men jag älskade när ''Anatolji Sergievskilj'' sjung. Han hade en otroligt fin röst. Kanske inget jag skulle vilja se igen men den var helt klart inte dålig. Musiken var mer intressant än pjäsen och antagligen därför jag tyckte det var lite trist. Men den får 3,5 av 5 stjärnor pågrund av att alla var så grymt duktiga på att sjunga.

Måndag 8/10 Reflektionsuppgift

Fråga: Hur har planeringen i din grupp fungerat idag? Saknas något? Behöver ni hjälp med något?

Svar: Dagens planering började som ett stort frågetecken men slutade väldigt bra.Vi fattade först inte uppgiften och vad som skulle göras. Men eftersom Amandas grupp behövde hjälp så slogs vi ihop med en dem (Amanda,Natt och Maja). Där har vi planerat att vi ska göra en musikal. Planeringen gick snabbt och bra delvis för att Amanda,natt och Maja redan hade så många tankar om hur vi skulle göra. Vi kom bra överens på vad vi skulle göra, och vem som skulle göra vad. Jag tror inte så mycket saknas vi ska börja skriva manus så snart vi får tid. Just nu vet jag inte om vi behöver så mycket hjälp med något eftersom vi knappt kommit igång så allt löser sig nog med tiden.

Hej!

Detta är min tema blogg!