Submarine torsdag 18/10
Kategori: Allmänt
Fråga: Hur uppfattade du Oliver och Jordana? Kändes de som trovärdiga femtonåringar? Kunde du känna igen dig och i så fall i vad?
1. Oliver var nog en ganska osäker han verkade inte våga stå för det han tyckte och tänkte (tex. var med och retade en tjej i klassen bara för att impa på Jordana). Han verkade gömma sin personlighet bland böcker och studier. Hans familj var nog hans trygghet och ägnar mycket tid över att hålla den samman. Jordana var också ganska osäker vilket kändes som det borde en del på hennes familj. Hon verkade ha det svårt och hamlat fel. ( hon rökte, gav sig på andra elever osv..). Båda två verkade väldigt ensamma och därför dem tydde sig till varandra just det kan ju vara trovärdigt men själva storyn i sig själv tyckte jag var ganska otrovärdig. Fast det bror på eftersom dom gick i en engelsk skola så kanske det är större skillnad där? Jag känner inte igen mig i något i filmen. Jag tyckte att alla i filmen var väldigt osäkra och var oroliga om hur folk skulle tycka om dem.
Fråga: Submarine utspelas under en annan tid. Hur vet du det? Ge exempel.
2. Oj det var inget jag tänkte på men nu när ni säger det så. När jag tänker tillbaka så var klädseln och färgen tydliga tecken på att det var en annan tid. Det kanske var runt 1800-talet inte vet jag bara en vild gissning.
Fråga: Vilket är filmens tema? Motivera.
3. Mobbing blandat med kärlek och ensamhet. Nej men det var ganska mycket fokus på att det var mobbing inblandat i filmen. Ensamhet och kärlek tänkte jag att båda huvudpersonerna var ensamma och dem drogs tillvarandra och det var ganska mycket kärlek i luften mellan dem.
Bloggadress: http://9abpaalmers.blogspot.com