Tredje stoppet:
Kategori: Allmänt
Du är nu i ett allt mer sönderbombat Tyskland. Du kommer med tåget in på Frankfurts ”Bahnhof”. Du beslutar dig för att ta in på stadshotellet. När du vaknar på morgonen märker du att någon skjutit in ett kuvert med bilder under dörren.
Fotografierna och dokumenten som beskriver det judiska folkmordet hade redan under 1941-42 smugglats ut till de allierade. Till en början vägrade man tro det man fick veta, men efterhand gick den fruktansvärda sanningen upp för den allierade krigsledningen. Deportationerna (transporterna) från Ungern i juli 1944 skedde inför världens ögon. Desperat vädjan om att flygbomba förintelselägret Auschwitz och järnvägslinjerna nonchalerades. Historiker är emellertid inte överens varför detta inte skedde.
Försök komma på några skäl till att inga bombplan användes. Studera bilderna. Vad ser du på bilderna? Välj ut en person på en blid och skriv ner vad personen känner. Vad händer med personen i nästa ögonblick?
Skriv ner bildanalysen och möjliga motiv till varför man inte bombade.
Försök komma på några skäl till att inga bombplan användes: Jag skulle tro att det borde på att alla kände sig osäkra i den sitts man satt i. Att bomba ner Auschwitz skulle betyda att man skulle kunna haft ihjäl fångarna. Jag tror inte häller att de ville se hur stort problem det egentligen var, de blundade för problemet.
Beskriv bilden: På bilden jag valde ser vi barn mellan 9-13 år gamla som står sammalde bakom taggtråden. Alla ser båda trötta och slitna ut, något annat de alla har gemensamt är deras klädsel. De bär en randig skjorta över sina kläder vilket man fick göra i Auschwitz. När man kollar på bilden får man känslan av att det är kallt. Alla barn har fått någon typ av huvudbonad och vissa av dem har halsduk på sig.
Välj ut en person på en blid och skriv ner vad personen känner. Vad händer med personen i nästa ögonblick?: Det är många barn på bilden men jag valde pojken med kepsen i höger hörna att beskriva. Han är en av de få barnen som kollar nyfiket ifrån kameran och kollar på något annat. Samtidigt är han nog väldigt sårbar och saknar sina nära och kära. Jag får en känsla av att efter de tagit denna bilen kommer pojken få återvända till sitt arbete. Eftersom han verkar vara i soppas bra skick som han är så är han nog en arbetes pojk.