Reflektionsuppgifter 9/10
Kategori: Allmänt
Fysik:
Ljus:
1. Underföreställningen så såg jag små synvillor bland annat att flygplanen såg rundade ut fast man visste att dom var platta. Även när dom under schacktävlingen hade dem en vägg som hade dekoration så det såg ut som en tunnel. Det bildades som en 3D effekt typ. Jag visste att väggen var platt men det såg ut som det var ett djup i väggen.
2. Det var inget jag tänkte på mer än att nästan varje gång musiken höjdes blev även ljuset starkare.
3. Inte vad jag såg.
Ljud:
1. Det högsta ljudet jag hörde var till och från när dom sjung. Bland annat sjung dem väldigt högt precis innan pausen.
2. Vad som åstadkom det/dom ljuden var deras röster och med hjälp av deras mikrofonerna blev det ännu högre ljud.
3. Jag tyckte det kändes som att varje dom höjde rösten så blev det mer känsla och väldigt starkt/dramatiskt. Så det symboliserade nog känslorna i musikalen. Man kunne lätt förstå hur de mådde genom hur starkt och svagt de sjung.
4. Nej det fanns ingen gräns för hur högt man fick lov att spela/sjunga under föreställningarna på operan. Just därför kunne man sitta och hålla för öronen under vissa stunder och andra stunder hade man svårt att höra.
Matematik:
1. Jag såg inga annorlunda geometriska figurer under dagen ( inte vad jag minns iallafall) Men jag så en del andra vanliga geometriska figurer under dagen och musikalen.
2. Under dagen så var det någon som frågade den frågan och till svar fick vi att det var ganska likt att det var ungifär lika många kvinnor som män som jobbade där. Så det är 50% (½) kvinnor och 50% (½) män.
Teknik:
1. Ett expempel på enn styrning/reglering under musikalen var den lilla runda scenen (eller vad man ska kalla det) som åkte runt och snurrade på den scenen.
2. Det fanns säkert många dyra/exotiska material men jag själv la inte märket till något av det. Mycket av det dom använde sig på scen (rekvisitan) var i plast bland annat för att det skulle bli billigare.
Svenska:
1. Jag hade aldrig kunnat tro att det var så himla stort som det var, alla dessa rum och arbetare. Jag tyckte det var jätte intressant att vi fick se hur det såg ut och lära oss mer. Jag visste inte heller att det var så många som jobbade där och hur mycket jobb det ligger bakom alla föreställningar.
2.
Aah men så där såg jag la ut igår. Tyckte den passa in på hur jag tänkte igår. Lärde mig mycket nytt som jag inte visste. Var väldigt chockad över hur vissa saker fungerade på operan och även hur det såg ut.
2. Genom miljön och lite av musiken och allt var lite mer exotiskt så jag anntog att vi var någonstans i syndamerika.

3. Jag skulle vilja jobba med sminket. Eftersom det är något jag tycker är kul. Det är också något nytt varje gång. Man får göra olika sminkingar efter olika föreställningar.
4.Jag är fortfarande väldigt borta i vad allt handlade om men jag fattade vissa delar. Slutet på det vi läste och såg var väldigt likt tycker jag att dom skiljdes åt. Personligen tyckte jag att slutet sög dock om man får lov att säga så. Det hela blev mer intressant med musik eftersom dom var jätte duktiga på det dom gjorde så det fick det hela bli mycket mer intressant än vad det var när vi läste det. Nått som inte kunne läsa så mycket om i texten var hur dom såg ut, vilket man så klart kunne i musikalen vilket också var mycket roligare.
Musik:
1. det som kännertecknar en musikal är blanningen med sång och musiken och hur den hänger ihop med handlingen i teatern.
3. Oj jag såg/hörde så många ; piano, cello, trumpet, filjol , maribma, harpa ,flöjt osv.
4. För att dom passade till vilken musik dom skulle spela och med hjälp av dem kunde man spela mörka och ljusa toner.
5. Det var tyvärr inget jag la märket till eller tänkte på.
6.Florence Vaszis röst var helt otrolig hon kunde ta höga och låga toner utan att det lät falskt. Hon lyckades få fram känsla i sin sång.
7.Jag vet inte riktigt vad ni menar med denna fråga. Jag är tyvärr ingen expert på detta men hon var duktig på att förmedla känslor i sin sång. Hon kunne även ta i väldigt mycket när hon sjunk och kunne ta långa toner.
8. Kören var där för att göra det hela lite mäktigare och starkare.
9. Slutet kanske. Tyckte slutet var otroligt dåligt. Jag är sån som älskar lyckliga slut och detta var allt annat än lyckligt.
10. Det var klart än rolig upplevelse och det var väldigt kul att få vara med om. Den kunne bli lite smått tråkigt i mellan åt men jag älskade när ''Anatolji Sergievskilj'' sjung. Han hade en otroligt fin röst. Kanske inget jag skulle vilja se igen men den var helt klart inte dålig. Musiken var mer intressant än pjäsen och antagligen därför jag tyckte det var lite trist. Men den får 3,5 av 5 stjärnor pågrund av att alla var så grymt duktiga på att sjunga.
Bloggadress: http://9abpaalmers.blogspot.com