Andra stoppet
Kategori: Allmänt
Uppgift: Du kommer sent på natten till det sönderbombade Hamburg i april 1944. Staden förstördes mycket svårt efter de allierades flygangrepp i juli 1943. Minst 40.000 människor, i huvudsak civila tyskar, dödades.
På järnvägsstationen måste du besöka den urblåsta offentliga toaletten. Där möter ni en okänd person som vill köpa ditt svenska pass. Han påstår sig vara jude. Med ditt pass kanske mannen och hans bror kan ta sig ur Tyskland medan ni beger er till ambassaden i Berlin och ansöker om nytt pass. Men det finns en risk, om ni skulle bli avslöjade kommer Gestapo (säkerhetspolisen) att fånga in er. Att hjälpa en jude var ett allvarligt brott. Vad ska ni göra?
Skriv ner alla tänkbara argument för och emot att sälja ditt pass innan du bestämmer dig.
Mitt tänkande:
Emot: Om jag säljer mitt pass kan jag åka illa ut själv. Det är ett allvarligt brott att hjälpa en jude, kanske man borde låta bli? Jag vet inte häller om mannen som påstår sig vara jude verkligen är jude. Jag måste skaffa mig ett nytt pass så jag själv kan komma vidare, bara det kommer ta tid. Jag kan hamla i en väldigt stor knipa om säkerhetspolisen kommer på mig. Jag har då slösat bort en del av mitt liv?
För: Samtidigt hjälper jag någon som har det riktigt dåligt. Säljer jag mitt pass kan jag rädda livet på två stycken, kanske är det värt det? Dom har det mindre bra om en vad jag har, borde man inte ge till de som inte har det lika lätt?
Beslut: Frågan är om man ska vara självisk eller omtänksam, trots att jag har få argument som säger att jag är för att hjälpa dem är det nog mitt val. Jag skulle nog inte kunna stå ut med tanken att jag skulle kunnat rädda livet på två stycken men valde att inte göra det på grund av att jag var självisk. Jag får helt enkelt ta mig i kragen och bli duktig på att ljuga. (haha)Nej men jag får stå för mina val och om jag nu åker fast så får jag stå mitt kast!